What’s in a name? Het HR gebeuren dekt vele ladingen en is wellicht het meest onderhevig aan wijzigende wetgeving. Een onderneming die personeel in dienst heeft, dient met talrijke regels rekening te houden en kan op vandaag onmogelijk nog op de hoogte zijn van alle toepasselijke wetgeving.
Iedere onderneming wordt vroeg of laat geconfronteerd met een ontslagkwestie, een zieke werknemer, concurrentie van (voormalige) werknemers, privacy issues zoals e-mailgebruik, etc.
Het HR departement van A.lex helpt de onderneming dan ook bij de uitwerking van een correct en juridisch sterk onderbouwd personeelsbeleid zodat het voor zowel de werkgever als de werknemer duidelijk is welke de regels zijn die gelden binnen de onderneming en welke de sancties zijn indien deze niet worden nageleefd. De creatie van een dergelijk personeelskader zorgt ervoor dat er achteraf veel minder problemen zijn of minstens dat de onderneming sterk staat bij eventuele geschillen.
De laatste jaren is het bovendien voor vele ondernemingen heel moeilijk om geschikt personeel te vinden en wordt er meer en meer beroep gedaan op zelfstandigen of (buitenlandse) onderaannemers om het werk gedaan te krijgen. Helaas zijn menig ondernemingen niet op de hoogte van de strenge regels die hieromtrent gelden.
Dat is ook de sociale inspectiediensten niet ontgaan en de controles op schijnzelfstandigheid en werken met (buitenlandse) onderaannemers zijn exponentieel toegenomen. A.lex bezit hierin een doorgedreven expertise en tracht haar klanten hierover te sensibiliseren, maar ondersteunt hen uiteraard ook bij de voorbereiding van dergelijke controles alsook tijdens de controles zelf.
Ook welzijn op het werk wint in sterke mate aan belang. De Coronacrisis heeft dit bovendien in een stroomversnelling gebracht. A.lex werkt dan ook zeer frequent samen met de preventieadviseurs om het welzijnsbeleid binnen de onderneming op poten te zetten.
Kortom, het volledige HR-gebeuren van een onderneming is in veilige handen bij A.lex.
Let's talk HR.