Misschien googelt u nu voor de eerste keer naar een “bedrijfsovername” of bent u al jaren een doorwinterde durfkapitalist? In beide gevallen bent u reeds (lang) het stadium van de twijfel voorbij of u een onderneming wel zou kunnen leiden en zoekt u nu naar “opportuniteiten” om een bedrijf over te laten, over te nemen of met het oog op schaalvergroting een samenwerking aan te gaan.
Maar die zoektocht gaat toch wel gepaard met enkele grote vragen: wat is een realistische waarde voor het bedrijf?, hoe wordt die prijs gefinancierd?, wat zijn de economische risico’s nadat de verrichting voltrokken is?, …
Een “bedrijfsovername” beperkt zich aldus niet tot het louter afsluiten van goede contracten. Het proces begint veel eerder met een juiste interpretatie van de boekhoudkundige cijfers, het analyseren en optimaliseren van de fiscaliteit rond het bedrijf, cash flow prognoses opstellen, het detecteren van aansprakelijkheidsrisico’s (ten aanzien van personeel, partners, klanten of overheid), aanvragen tot bankfinanciering voorbereiden en verdedigen, de juiste vennootschapsrechtelijke structuur creëren (via oprichting, fusie, splitsing of anders), het inlichten en voorbereiden van het personeel om dan uiteindelijk ook de juiste afspraken op papier te zetten. De praktijk kent er alvast een duur woord voor: we zitten in de wereld van de “M&A” of “Merging & Acquisitions”.
A.lex toont al jaren dat zij de nodige expertise in huis heeft om u in alle aspecten van een “M&A”-deal bij te staan. Onder de coördinatie van uw vast aanspreekpunt bij A.lex werkt het “Tax & Corporate”-team harmonieus samen met de “Commercial & HR”-collega’s om de deal tot een goed einde te brengen, ongeacht of u aan de kopers- of aan de verkopers-zijde staat dan wel of u een joint venture wil aangaan.
Dus als u denkt een “opportuniteit” gevonden te hebben, kom dan even bij ons langs en let’s talk… U krijgt er nog een kop koffie bovenop.